miercuri, 23 martie 2011

Bezbojnic - originea numelui

Bezbojnicul e un nume destul de greu de reținut și de pronunțat. Nu prea sună românesc. Au fost unii care au căutat blogul scriind bejbojnicul, unii l-au pronunțat bezboinicul sau bezboznicul; mai fost alții care au crezut că-s basarabean și veți vedea imediat de ce. Și știu că unii sunt curioși de originea acestui nume așa că iată explicația.

Bezbojnic, în diverse limbi slave, înseamnă „[om] fără dumnezeu”, ateu, godless mai pă ingliș. Cuvântul e compus din 3 părți:

„bez- înseamnă „fără...”. Cică există ca și cuvânt și în limba română, cu aproximativ același sens: „în afară de...”, regăsindu-se, potrivit DEX, și într-o expresie obscură, pe care eu n-am auzit-o vreodată „bez Vlașca și Teleorman”. De asemenea se mai întâlnește în cuvinte compuse de origine slavă, precum bezmetic - „[stup] fără matcă”, bazaconie - „fără lege, ne-legiuire” sau bâzdâganie - „fără suflet” (de la dihanie - „spirit, suflet”)

„bog” se traduce ca „(dumne)zeu”. În limba română se găsește în expresia bogdaproste - „Domnul să-i ierte (pe morții tăi)” sau în numele Bogdan - „darul lui Dumnezeu” (sinonim cu grecescul Teodor/Tudor sau numele de origine evreiască Matei, Nathaniel sau Ionathan). Mai apropiat ca formă de bezbojnic este în expresia rusească „Boje moi!” - exclamație tradusă aproximativ ca „Dumnezeule!

„-nic” este un sufix adjectival, tot de origine slavă. Îl regăsim și-n limba română, în cuvinte precum „harnic”, „rodnic”, „falnic”, „fățarnic”, etc

Având în vedere originea străină, merită explicată și motivul pentru care mi-am denumit blogul în acest mod. Ei bine, înaintea de Dawkins și noii atei, cam singura literatură antiteistă pe plaiurile mioritice erau cărțile de propagandă comuniste, traduse din rusă prin anii '60 - '70. Aveam două astfel de cărți în casă „Biblia pentru credincioși și necredincioși” și „Cum se nasc, trăiesc și mor zeii și zeițele”, ambele scrise de un anumit Emilian Iarolavski. care Iaroslavski era șef peste propaganda antireligioasă în URSS, în perioada interbelică - înainte ca Stalin să o lase mai moale, pe motiv că Biserica Ortodoxă era bună la însuflețit soldatul rus ce lupta întru apărarea Patriei de fasciști - , și care, printre altele, edita o revistă numită „Bezbozhnik” (pe rusă „Безбожник”, vezi imaginea de mai sus) care încerca să ridiculizeze religiile tradiționale pentru a putea fi substituite de noua religie numită Comunism. În orice caz, ce vroiam să spun, în termeni hipsterieni, este că citeam cărți antireligioase înainte să fie mainstream, și deși trebuiau filtrate părțile de propagandă pro-comuniste, gen „lupta de clasă”, „URSS iz dă best” și alte asemenea bazaconii, cărțile erau destul de interesante dpdv factual. De altfel, nu e greu să arăți cât de auto-contradictorie este Biblia sau cât de ridicole sunt poveștile din diverse religii, și totuși, cât de asemănătoare. Mai în detaliu despre aceste cărți, poate într-o postare viitoare.

Dasvidanya tavarișci!
trimite pe proddit

14 comentarii:

  1. eu l-am ţinut minte ca bejboznicul.

    e foarte greu cu j şi z inversat :D

    RăspundețiȘtergere
  2. heh eu chiar credeam ca esti din Rep Md. cred ca ti-am si zis ceva in rusa odata :))
    era tare Bezbozhnik, multe din ilustratiile alea perfect valabile si azi (80 de ani mai tarziu)

    RăspundețiȘtergere
  3. inainte de a nimeri aici, eu am cautat cuvantul asta in dex.... =)) . nu de alta, are o tonalitate ciudata, nu stiam de un sa-l iau. mai apoi mi-am dat seama ca-l vazusem intr-un blogroll.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu m-am prins din prima pentru că ştiu ceva ruseşte :D

    Хороший товарищ удачи!

    RăspundețiȘtergere
  5. Să vezi acuma cum o să curgă vizualizări pe atei comuniști și cum o sa urle fanaticii că „uite, ateii de acum sunt tot comuniști”.

    P.S. Sunt conștient că și comentariul meu umflă relevanța termenilor :P

    RăspundețiȘtergere
  6. @Acid
    Da. De varianta aia uitasem.

    @Alex
    Cred c-a mai fost cineva care m-a luat de moldav transprutian.

    Ar merita digitalizată toată colecția de scrieri de-ale lui Iaroslavski. Sunt curios cine are drepturile de autor în România pe chestiile astea de propagandă (majoritatea au apărut la Ed. Politică).

    @Rayne
    E bine dacă lumea ține minte numele. Ar trebui să vorbesc cu Academia, să mă bage-n DEX la sinonim pt „ateu”

    @Lucian
    Nu gavaresc, dar pot să zic harașo, și să dau aprobator din cap. Cu puțin noroc, nu se prinde lumea :)

    @Zergu
    Aceiași oameni vor ignora, evident, tot ce am scris pe acest blog despre comuniști.

    RăspundețiȘtergere
  7. Hî, hî!

    «Ei bine, înaintea de Dawkins și noii atei, cam singura literatură antiteistă pe plaiurile mioritice erau cărțile de propagandă comuniste, traduse din rusă prin anii '60 - '70.»

    Interesant, n-am văzut așa ceva. Sau poate am văzut, dar n-am băgat în seamă. Pân' la 20 de ani, singurele chestii rusești pe care le-am citit au fost Anna Karenina (și aia într-o ediție nemțească de acu' vreo 100 de ani), o cărțulie pentru copii și oarece povestiri de prin almanahurile Anticipația din anii '80.

    Pe de altă parte, prima carte „de profil” a fost „De ce nu sunt creștin”, care conținea eseul cu același nume și alte scrieri de-ale lui Bertrand Russell. (Volum tipărit, mi se pare, prin anii '70.)

    RăspundețiȘtergere
  8. "citeam cărți antireligioase înainte să fie mainstream" - prietene, păi ăla era chiar mainstreamul atunci. undergroundul erau scrierile religioase. astăzi e cam la fel. vrei să fii cool, hipster ş.a. eşti de stânga, prohomosexuali, antitradiţie, anti-BOR. nimic nou.

    @Zergu: Dacă te duci pe fir până la originile ideologiilor o să fii surprins.Comuniştii sunt veri primari cu stângiştii internaţionalişti de astăzi. Împărtăşesc fix aceleaşi valori, doar metodele diferă. Şi asta din cauza contextului politic şi geopolitic.

    RăspundețiȘtergere
  9. http://romania-inedit.3xforum.ro/post/472682/1/Literatura_ateista_sau_sceptica/

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu uita sa dai linkul mai departe.

    RăspundețiȘtergere
  11. Mai ales celor de aici:

    http://forum.atei.ro/index.php?topic=246.15

    RăspundețiȘtergere
  12. http://www.elefant.ro/ebooks/religie-spiritualitate/spiritualitate/dumnezeu-nu-este-mare-cum-otraveste-religia-totul-202281.html

    Disponibila pe hartie si electronic.
    Banuiesc ca stii, dar nu am vazut referiri la ea.

    RăspundețiȘtergere
  13. Bezbojnic= imbecil
    Ateu= retardat
    Neomarxist= lichea
    Sorosist= tradator
    Progay= gaozar reprimat
    ...etc :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Eu am gasit cuvantul intr-o traducere a unui roman turcesc (Orhan Pamuk - Zapada). Problema e ca in contextul de acolo cuvantul asta merge ca nuca in perete. L-am recunoscut drept slav, dar in capul meu n-avea nicio logica. Bojnik in multe limbi slave inseamna soldat, luptator. L-am gasit eu in dex ca ateu, numa' ca nu intelegeam cum s-a ajuns la sensul asta. Multam de explicatie, foarte util!

    RăspundețiȘtergere