miercuri, 12 ianuarie 2011

Portalul „Știința Azi” - recenzia bezbojnicului

Motto: „JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL”

Saitul ȘtiințaAzi este geek-ul stereotipic. Dăjtept foc da' prost îmbrăcat și nesociabil. La început îl ignori, apoi te chinui să-l asculți din politețe și apoi îți dai seama că e băiat deșteprt, da' tot te enervează mirosul de naftalină din pulovăr. Cam asta este prima mea impresie. De două ori am închis saitul înainte să navighez un pic. Simțul meu estetic era pur și simplu agasat. Ori eu vreau să câștig concursul și să le și fac reclamă, căci România are nevoie de astfel de focare anti-ingnoranță.

După cum vă dați seama, principala problemă a saitului este de ordin estetic. Prima pagină este frankensteiniană. Avem bannere de toate formele, de toate culorile și cu fonturi de o diversitate extraordinară, atât în dimensiune cât și în stil. Un colaj anarhic de diverse elemente, dar departe de a fi o operă marca Ion B. Pe deasupra, textul este neierarhizat, articolele fiind de aceeași dimensiune ca lista din stânga, un fel de cuprins. Nu există limite, ierarhie, practic cititorul tre' să facă ordine în capul lui, ori cititurul adesea n-are chef de așa ceva.

Totuși, ideea de a pune cuprinsul în stânga și bannerele în drepta nu este rea, însă atunci banerele din stânga (donează, ganoexcel și caius) ar trebui mutate, iar cele din stânga ar trebui uniformizate, măcar în dimensiune. De exemplu, cele 2 cu „intră pe forum” și „ȘtiințaAzi pe facebook” sunt în același stil, însă cel de mai sus cu „fizica particulelor - boșura” are o dimensiune nejustificat de mare. La fel și cea cu „podcastul”. Un pic de coerență estetică ar face mai multe minuni decât Iisus, zic eu.

Și dacă tot vorbim de podcasturi, mi s-a părut extrem de greu să ajung să ascult unul. Prea mulți pași de făcut, ori cred că saitul ar trebui să țintească publicul uman, nu cel format din minotauri amatori de labirinturi. Nu mai vorbesc de „emisiunile de știință”. Dau 3-4 clickuri să aflu că-s pe alt sait, un fel de „go fish”? Trăim și navigăm în web 2.0, ce dracu'?! N-ar strica mai multe embeduri direct în paginile respective. La podcasturi s-ar putea face cont pe Trilulilu, încărca materialul audio și dat embed la player în articol.

Tot la capitolul „chestii extrem de enervante” aș vrea să menționez 2 probleme conexe: faptul că nu se poate intra într-un articol dând click pe titlu (excepție prima pagină) și faptul că se poate intra doar dacă mă chinui, dragă Watson, să localizez textul „Citește mai departe”. De asemenea butonul „Share this” mi se pare inutil și enervant. Ca un neg redundant.

Problema lor e că îmi place conținutul articolelor, și de aceia mă doare când văd că designul pare făcut în Lesotho. Secțiunea de recenzii de carți de știință e chiar foarte interesantă (deși prea scurtă, dar asta e din cauză că saitul funcționează pe bază de voluntariat) iar resursele științifice pentru elevi sunt extrem de utile (au și o secțiune pentru BAC 2011). De asemenea observ că forumul este activ, deși în ultimele 2-3 luni par să fi pierdut clienți. Așa că sper ca cei de la Știința Azi să se împrietenească repede cu un webdesigner pentru că au nevoie urgentă de o refațadizare a saitului (și un logo nou, mai profi, zic eu), pentru ca amatorii de știință să navigheze lin (nici o trecere la o licență CC n-ar strica). Ar fi păcat să se atrofieze un sait cu extrem de mult potențial și conținut bun.

PS. Comparație de dizain și prezentare:
Descrierea concursului pe ȘtiințaAzi vs Blogawards.ro.

Imagine: reinterpretare logo Știița Azi, după „Vocile Spațiului” de René Magritte
trimite pe proddit

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu