vineri, 7 septembrie 2012

Zen hasidic: „Care e rostul ateilor?”

'O poveste celebră din literatura hasidică spune în felul următor:

Într-o zi, Maestrul îi învață pe studenții săi cum că tot ceea ce a creat Dumnezeu pe acest pământ trebuie apreciat, deoarece ele toate sunt aici pentru a ne învăța ceva. Atunci, un student mai isteț îl întrebă: „Și ce lecție avem noi de învățat de la atei? Dumnezeu pentru ce i-a creat?”

Maestrul îi răspunse: „Dumnezeu i-a creat pe atei pentru a ne învăța cea mai importantă lecție dintre toate -- lecția milei adevărate. Vedeți voi, când un ateu înfăptuiește un act de caritate, stă la căpătâiul cuiva, ajută o persoană nevoiașă, sau îi pasă de lume în general, el nu face asta din cauza vreunei învățături religioase. El nu crede că Dumnezeu i-a poruncit să facă fapte bune. De fapt, el nu crede în Dumnezeu deloc, și prin urmare faptele sale sunt rodul moralității sale interne. Și iată cât bine poate să facă aproapelui său, pur și simplu din cauză că asta simte”

„Asta înseamnă”, continuă maestrul, „că atunci când cineva întinde o mână cerându-vă ajutorul, să nu spuneți «Mă voi ruga ca Dumnezeu să te ajute». Mai degrabă, în momentele acelea, deveniți atei, imaginați-vă că nu există dumnezeu care să ajute, și spuneți «Eu te voi ajuta.»”

Dacă există izbăvire prin religie, ea va veni atunci când cei credincioși vor înțelege asta.'

trimite pe proddit

2 comentarii:

  1. As vrea sa stiu si eu care e sursa adevarata.
    Adica nu un link de reddit unde cineva a pus o poza cu textul asta.
    Dupa o cautare am gasit pe http://www.quora.com/If-there-really-is-a-God-then-how-can-there-be-atheists
    un fel de sursa:
    Source: My memory hearing this story countless times in my youth. Chassidic stories are typically transmitted orally, and at times you'll find the same story attributed to different sources. The classic collection Tales of the Hasidim Volume 2 by Martin Buber (Schocken Press, 1958) has a condensed version of this story (titled "When is it good to deny the existence of God") attributed to Rabbi Moshe Leib of Sasov, the late 18th century student of Rabbi Shmelke of Nikolsburg and teacher of Rabbi Mendel of Kosov.

    RăspundețiȘtergere
  2. Isus se refera la aceasta maniera naturala, dezinteresata, neinhibata religios, de infaptuire a binelui. Afirmatia se afla consemnata in Matei 25:34-40.

    RăspundețiȘtergere